Pametno dete – bogato dete

Program za razvoj finansijske i medijske pismenosti kod dece

Zbog snažnog uticaja medija na mentalno zdravlje i emocionalni razvoj dece u pubertetu, njihovu motivaciju, učenje i angažovanost, ovaj program podrazumeva alate za razumevanje granica izmedju pozitivnog i negativnog uticaja medija i novca na mentalno zdravlje i performanse dece. Osvešćujemo:

1. Oblikovanje stavova i vrednosti jer izloženost određenim idejama i mišljenjima može uticati na ponašanje, oblačenje i modeliranje likova iz medija i na način na koji deca razmišljaju i percipiraju svet oko sebe.

2. Emocionalni uticaj: mediji mogu izazvati snažne emocionalne reakcije kod dece. Neki sadržaji mogu izazvati anksioznost, strah ili agresivnost, dok drugi mogu pružiti osećaj sreće i zadovoljstva.

3. Socijalni uticaj: novac i mediji mogu uticati na socijalno ponašanje dece, tj. različiti medijski trendovi mogu oblikovati način komunikacije i interakcije među decom.

4. Obrazovni uticaj: mediji mogu imati i pozitivan uticaj, podržavajući njihov kognitivni razvoj, kroz pravilan pristup informacijama i kvalitetnim sadržajima.

Na veoma kreativan način postavljamo granice uticaja; analiziramo informacije; deca postaju svesnija, uče da kritiči procenjuju i time jačaju samopouzdanje i samopoštovanje. “Čitamo” medijske poruke, osnažujemo ih da bolje razumeju svoje želje i realne potrebe ali i da novac nije jedini način da dođemo do onoga što želimo.

1. ZAŠTO NEŠTO ŽELIMO? I DA LI MI STVARNO TREBA?

Ako želimo jabuku, to je potreba za hranom. Ako želimo da izadjemo, to je potreba da budemo deo vršnjacke grupe. Ako nam potrebu predstavlja odeća, da Ii je važnije da bude udobna ili da bude odredjene marke i nešto što je “in”? Važno je da nam UVEK bude jasno zašto nešto želimo i koju potrebu pokušavamo da zadovoljimo ispunjenjem odredjene želje.

2. BIZNISMEN. ŠTA JE TO?

Profesionalna orijentacija podrazumeva informisanje o zanimanjima i karijeri ali i podršku u razumevanju da mnoga znanja i različite veštine mogu postati posao kojim zaradjujemo novac. Ko su preduzetnici? Ljudi koji su sami osmislili i organizovali posao, oni koji su kreativni, oni koji stalno nešto pokreću i usavršavaju se ili oni koji su spremni da preuzmu rizik i budu veoma odgovorni i promišljeni?

3. JA IMAM DŽEPARAC? A STIŽE I PLATA!

Kada je najbolje početi sa davanjem džeparca? Jedni misle da je to moguće već u predškolskom uzrastu dok drugi tvrde da je pravo vreme 3-4 razred osnovne škole.
Da bi dete naučilo da raspolaže novcem – prvo mora da ga ima! Nije važno koliko. Važno je KAKO da mudro upravlja novcem – da ga pametno troši, štedi ili daje i deli sa nekim.

4. KUPOVINA! PRAVIMO REKLAMU!

Zašto su voće i povrće uvek izloženi na samom ulazu u prodavnicu? Da li je to slučajno? Da li je slučajno odmah na ulazu i cveće? Kako donosimo odluke prilikom kupovine? Šta su nam saopštile reklame i šta je to brend?
kreiramo reklame, osmišljavamo reklamni slogan i proizvod, gde i kako ga prodajemo….

5. HAJDE DA SE TRAMPIMO! NOVČIĆI I NOVČANICE

“Ne bere se novac sa grane!”, “Novac ne raste na drvetu!”, “Pravi od dinara dva”, “Zrno po zrno pogača”, “Ko radi, ne boji se gladi…”
Koliko nešto košta, a koliko znači? Na koji način čuvamo i unapredjujemo stvari koje su za nas vredne? I šta u životu ne možemo da kupimo?

6. ŠTA I KAKO TROŠIMO? RAZMISLI, SPREMI SE, KRENI!

Zamisli da u sebi imaš unutrašnji semafor i pre svega što kažeš ili uradiš moraš da prodješ kratki proces: Crveno svetlo “RAZMISLI” i pričekaj, žuto svetlo koje ti kaže “SPREMI SE” i zeleno svetlo koje je znak da možes da KRENEŠ i uradiš nešto.
Učimo da razmišljamo i svesno donosimo odluke i pre nego što bilo šta impulsivno, brzopleto i bez razmišljanja uradimo. Učimo kako da bolje razumemo sebe i menjamo navike i ponašanja.

7. SVE ŠTO VREDI – TO SE ŠTEDI!

Da li u prodavnicu idemo sa spiskom ili ne? Nosimo svoj ceger ili kupujemo kesu? Da li su popularnije obične sijalice od onih koje štede energiju ili je to navika, nepostojanje informacija ili zanemarivanje ekološkog faktora? A kako da štedimo za ispunjenje velikog cilja? Manjeg cilja? Humanitarnog cilja?

8. RASIPNIK ILI ŠKRTICA? Hmm…

“Iako sam kupio novi telefon pre dva meseca, moram da kupim drugi, izašao je novi model!”/“Bolje mi je da ne idem u bioskop, sačuvaću pare… šta imam od toga što cu gledati film?”
Učimo kako da mudro upravljamo novcem bez obzira koliko ga imamo. Razvijamo samopoštovanje i poštovanje drugih. Organizujemo humanitarne akcije i akcije solidranosti.

    Scroll to Top